fredag 16 september 2016

INTERVJU MED SKOGHEN



EMIL SKOGH - THE ONE AND ONLY

Jag fick äran att ställa ett gäng frågor till BKV Norrtäljes skyttekung Emil Skogh härom dagen och ödmjukare kille får man leta efter. Tror det är många som skulle få hybris efter att gjort en sån här säsong som Emil har gjort hitintills, ja det är ju ett par rundor kvar liksom. Tjugotvå mål och tre hat-trick redan och skytteliga-ledare så klart, killen har blomstrat ut till fullo och jag tror vi får se mer av Emil i framtiden vare sig det blir i BKV eller någonstans.

Hej Emil.
- Tjena Limpan.
Vilken kanon-säsong du har haft så här långt, är du förvånad? Eller?
- Nej inte förvånad, det har gått bra, men jag kan bättre.
Att du skulle stå som skytteliga-ledare efter tjugoen omgångar, fanns det på "kartan"?
- Det var inget jag tänkte på inför säsongen, jag ville göra mål och poäng, men att som mittfältare leda skytteligan på 22 mål nu inför sista 5 matcherna, det hade jag verkligen inte räknat med.
Jag menar, du är ju inte en renodlad anfallare som tex Gutes Dahlström, Sollentunas Thorstensson osv osv.
- Ja Thorstensson är forward! Dahlström är dock också liknande mig tror jag, mittfältare. Så det är starkt av honom också att vara med i toppen!
Eftersom du ju verkligen "lyser" just nu så kan vi inte undvika frågan, andra klubbar? Jag vet att det florerar en del rykten, kan du svara ärligt för bloggen?
- Det finns intresse från klubbar, men mer än så säger jag inte till någon. Inte ens till bloggen ;)
Om vi drömmer lite högre, har du någon dröm-klubb där du skulle vilja spela?
- Nej inte en specifik klubb, men det skulle vara häftigt att spela för en engelsk klubb. Varför inte en League One klubb eller något liknande.
Alltså jag bara måste fråga, ditt speed-ryck, din kroppsfint och ditt snabba skott. Jag bara älskar det, för mig är det äkta fotboll och ren poesi. Fokuserar vissa spelare för mycket på tunnlar osv istället?
- Kul att du uppskattar det! Nja, det vet jag inte haha, det har jag inte tänkt på, jag vill inte döma andra spelare och lag sådär bara! Det får andra säga.

Ofrånkomligt men jag måste ju passa på att ställa på att fråga lite om laget också. Era bedrifter så här långt? Ni är ju grymma tillsammans.
- Ja vi har fortfarande chans på vårat mål vi hade inför säsongen, att nå kval-spel eller bättre. Det kommer vi gå all in för nu sista matcherna.
Lagets höjdare i år, respektive bottennapp?
- Höjdare är nog Sundsvall hemma rent resultatmässigt, det var kul för laget/klubben att gå vidare. Bottennappet denna säsong är nog... Franke hemma, 1-1 matchen, det var ingen höjdare.
Vad tror du om Svenska cupen, drömlottningar, förhoppningar? Snacka om att ni kan spela som "under-dogs".
- Vi trivs bra som underdogs tycker jag, när vi inte behöver föra spelet utan kan ha vårat försvarsspel där vi vill och sen jobba med kontringar, det är vi bra på. Därför vinner vi ofta svåra matcher tror jag, plus att många behöver motivation för att höja sitt spel ännu mer. Jag har ingen koll på lottning men.. Djurgården, Hammarby och IFK Göteborg? Om nu det är möjligt. Det ska vara publikmatcher på hemmaplan, det är bra för klubben och intresset. Och såklart väldigt kul alla spelare.
Vilka är lagets styrkor respektive svagheter?
- Lagets styrka är väl... Omställningsspelet, tycker jag. När vi väl sätter det. Och när vi försvarar som en enhet är vi också duktiga på det. Lagets svaghet tycker jag kanske är när vi direkt ska föra matcher mot mindre bra motstånd, det hoppas jag vi kan bli bättre på!

Snart ny omgång igen och match mot Värmdö som har rasat i tabellen. En släpande måndags-match... hur går det?
- Det blir tufft, dom har nog bra motivation som får komma och möta oss som topplag och spela på en hyfsat fin plan. Jag tror och hoppas på att vi kan få med oss ett bra resultat, vi har haft bra träningsvecka och har något pågång.
Vilka vinner serien, Sollentuna eller Karlberg? Varför?
- Inget av dem hoppas jag.. Först och främst så ska vi försöka vinna serien, men annars unnar jag Gute en eventuell serieseger, jag tycker dom varit skickliga och dom har bra publikstöd.
Är det något annat du vill ta tillfället i akt att dela med dig av? Tips, lovord, uppmaningar?
- I övrigt... jag vet inte, att vi har seriens enligt mig klart bästa målvakt i Anton, han förtjänar cred, verkligen. Han har räddat många poäng åt oss.

Jag avslutar som vanligt med ett gäng snabba, ok? Vem i laget… 
- Har klivit fram mest under säsongen: Det finns flera som klivit fram, men om man ser till tidigare år tycker jag Simon Sellin. Han har verkligen tagit steg fram både på och utanför planen.
- Slår bästa passningarna: Kim Askebris, riktigt bra passningsfot och speluppfattning.
- Har bäst kondition: Våra mittbackar enligt coopertestet haha, alltså Oskar/Noi men Brwa, Bagger är också väldigt bra!
- Har störst vinnarskalle: Det finns också flera såklart, men Andreas Bellander tycker jag har en måttlig vinnarskalle, det går inte över styr som för vissa av oss yngre haha.
- Skjuter hårdast: Inte jag i alla fall, jag får svara Simon Sellin.
- Fjäskar mest för tränarna: Oj här är det många som ska räknas upp egentligen, men jag väljer att inte hänga ut någon denna gång!
BKV-Bloggen då, läser du den?
-Absolut, jag läser med jämna mellanrum.
Du ska ha ett stort tack för att du ställde upp Emil och all lycka till med allt i framtiden.
- Tack själv. Och lycka till du med.



Efter tre mål mot Boo FK

Efter fem mål mot Västerås IK 

Efter två mål mot Sollentuna FK (med kapten Bellander till höger)

Emil-rycket, och en stackars Håbo-back


Ofta välbevakad men det hjälper inte


"Legere et non intelligere neglegere est - Att läsa och inte förstå är att inte läsa"
Tack för att du besöker och läser bkvblogg.blogspot.com och välkommen åter
Mail: bkvblogg@live.se

2 kommentarer:

  1. Jättekul att läsa och lycka till ikväll ⚽

    SvaraRadera
  2. Eller hur Moster Skogh, han är en grym bra kille :)

    SvaraRadera