måndag 1 februari 2016

KAPTENEN TALAR


KAPTEN BELLANDER HAR ORDET - "OPTIMISM"

Jag har lyckats få vår allas lagkapten Andreas Bellander att ställa upp med en liten krönika och jag kan bara buga och bocka för att du ställde upp. Det är stort ska du veta, och det är säkert inte bara jag som är tacksam, utan alla läsare också så klart. Får en jättebra respons av alla i laget och jag är otroligt tacksam för det, tack grabbar, TUSEN TACK!



Säsongen 2016
Säsongen ser ut att bli en väldigt spännande och intressant säsong av många skäl, inte minst med tanke på att två lag nu har chansen att ta klivet upp till div 1. First things first, dock. Tankar om förra säsongen.

Tänker inte gå in för djupt på det för då blir det här allt för långt, men, kan väl sammanfatta den med ett ord, svängig, bergochdalbana eller något åt det hållet. Bra start och bra avslut, allt däremellan är knappt värt att nämnas med undantag för äventyret i svenska cupen. Positiva saker att ta med finns dock, avslutningen inte minst! Sju obesegrade matcher avslutade vi med och det bär vi med oss in i nästa. Alla våra nya spelare inför förra året (6-7st) är ett år äldre och kan nu kalla sig div 2 spelare på riktigt. Vill passa på att ge cred till dessa unga lirare som fick försöka fylla tröjorna från betydligt mer rutinerade spelare som valt att gå vidare. Bra jobbat boys, det gjorde ni med bravur!

När vi ändå är inne på spelare så har det hänt en del även inför denna säsong. Kommer dock hålla mig till det som är helt klart och inte spekulera om de andra! Först och främst har en trotjänare valt att gå vidare och trappa ner, det kommer han så klart inte erkänna själv. Micke Swahn byter till Rimbo IF efter en herrans massa år i BKV, grattis Rimbo. Swahn lämnar ett sjukt stort tomrum efter sig. Framför allt i omklädningsrummet där han alltid vare sig han spelat eller inte, alltid bidragit med sin attityd och sitt BKV hjärta! Dessutom lämnar han med ett imponerande(?) facit: Två säsonger utan en ända vunnen träning, bra jobbat broder!

Utöver Micke är det några spelare som är iväg och provar sina vingar på andra ställen just nu! Tom, Noi och lillebror är alla och tränar med lag högre upp i systemet. Önskar så klart alla dom lycka till och att allt går bra! Självklart skulle det bli ett tungt slag för laget om dessa tre herrar väljer att gå. Framför allt Sebbe, på grund av den statusen han har i laget samt att han är en Norrtälje kille med starka band till klubben. Med det sagt så är förändring inte alltid dåligt och han vet att han har mitt stöd i vilket beslut han än tar, även fast han inte behöver det. Det gäller så klart de andra grabbarna också! Utan att gå händelserna i förväg för mycket så vet jag att vi skulle klara oss bra vad som än händer, av den enkla anledningen att VI ÄR BKV och vi är som bäst när det blåser tuffa vindar!

Åt andra hållet då? Jo vi har hittills gjort en värvning, Martin Larsson från Åkersberga. En riktigt spännande kille som precis som Albin och Jonte tränar med Stahre akademin. Vi har dessutom några spelare som tränar med oss just nu och som gör det bra, vilket känns lovande. Bland annat har Kim Askebris tränat och det ser jag själv som lite av en drömvärvning, ”komsi komsi Kimpa!!!” Fredrik Wessberg som flyttade efter säsongen är tillbaka i Rimbo och har tränat igen, så där hoppas jag också att det löser sig så att han kommer tillbaka.




Så, vad tror jag då om nästa säsong? Med tanke på att truppen inte är spikad så är det svårt att ha någon slags målsättning klar. Vad man dock kan säga är att serien ser väldigt intressant ut. Två lag har chans att ta sig upp och många av lagen som slutade före oss förra året har bytt till Div2 SS. Med den truppen vi har, där jag räknar att vi har i alla fall tre av seriens absolut bästa spelare i laget, och om vi lyckas behålla spelare samt får in 1-2 förvärv så ser jag inget hinder för att vi ska vara med och slåss om topplaceringarna i år!

Känslan i laget är också annorlunda från förra året där jag kan tycka att vi var lite för blyga och rädda på många sätt, Det kanske är naturligt med tanke på spelarrotationen som var då å andra sidan. I år vill jag se ett mer uppkäftigt och självsäkert BKV som tror stenhårt på sig självt och på varandra, för när man kokar ihop allt så är det ändå LAGET som kommer vara viktigast och inte någon enskild individ. Ska jag vara lite självkritisk i min roll som kapten, som för mig inte bara handlar om hur man beter sig på planen, så tycker jag att jag misslyckades lite med att skapa just den känslan jag skrev om. Det kommer inte vara fallet i år! Lyckas vi skapa den där BKV-känslan, som jag skrivit om i tidigare inlägg, och med den truppen vi har så kommer vi bli sjukt svårslagna och det är en stor målsättning jag har inför säsongen 2016! För att lyckas med det så kommer vissa spelare att få högre krav ställda på sig, inte bara fotbollsmässigt utan också inom gruppen.

På ett mer personligt plan då? Som sagt, att försöka få tillbaks "den där känslan" i laget är stort för mig. Utöver den så känner jag mig starkare, snabbare och bättre inför den här säsongen och jag vet att jag kommer gör min bästa säsong hittills. Jag har satt mina egna mål för säsongen (sorry bloggisch dom håller jag för mig själv) och kan jag hålla mig borta från såna där skador ni vet så kommer jag att infria alla, det är jag övertygad om!


Ska jag försöka sammanfatta det här nu då!

Optimism!
Det var ett tag sen det kändes så här kul inför en ny säsong! Kan vi få staden,klubben,laget,spelarna att dra åt samma håll så kommer det här bli sjukt spännande! Det kommer att handla om att vinna, att vinna för varandra och att vinna för att kunna gå på stan med högt huvud. Jag vill se mer människor på våra läktare, jag vill att Roslagens tveklöst bästa fotbollslag ska ha ett större stöd runt matcher, jag vill att det ska skrivas mer i tidningar (bloggen behöver jag inte tycka något om för den är ändå bäst, alltid), jag vill att intresset runt BKV här i Norrtälje med omnejd ska växa och jag vill att vi alla tillsammans ska ta den här skutan upp i Div 1! Tack för ordet.


//Andreas Bellander, stolt lagkapten i BKV Norrtälje





"Legere et non intelligere neglegere est - Att läsa och inte förstå är att inte läsa"
Tack för att du besöker och läser bkvblogg.blogspot.com och välkommen åter
Mail: bkvblogg@live.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar