fredag 23 februari 2018

VILKA BKV-LIRARE

(Foto:BKV-Blogg)
MINNS OCH NJUT - VILKA HÄRLIGA NAMN

Otroligt bra reportage av Christopher Grönlund i Norrtelje Tidning, och jag tar mig friheten att saxa ut det läsbara för att lägga upp det här, tack NT. Och efter att ha läst det hela så kan jag ju knappast tillägga någonting, jag tror att både Peter och jag har lite samma åsikter när det gäller "lirarna" i BKV. Håller också Daniel Bellander högst av alla, vilken härlig människa, spelare och föredöme. Och för oss som har följt laget nära under 2000-talet så väcker alla namnen väldigt väldigt goda minnen till liv och jag får nog sätta mig ner en vacker dag och komma med mitt bidrag.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Andrés Thorleifsson, Emil Skogh, Albin Seger, Noi Olafsson, Tom Stahre – listan på spelare som har lämnat BKV Norrtälje för högre nivåer kan göras lång. Gemensamt för dem är att alla har spelat under Peter Hautalahti. Nu avslöjar han vilka lirare som stuckit ut under sina nio år i klubben.
– Daniel Bellander var ett monster som sparkade ner allt. Att få honom att bli en kontrollerad mittback som dominerade fullständigt var häftigt, säger BKV-tränaren.
Andrés Thorleifsson värvades av allsvenska Falkenbergs FF, Tom Stahre lämnade för Östers IF, Noi Olafsson kritade på för IK Frej, medan Albin Seger och Emil Skogh gick till IFK Värnamo respektive Örgryte IS. Dessutom lämnade Brwa Pishdari och Sebastian Bellander för division 1-klubbarna Sollentuna FF och Carlstad United. Med andra ord – listan på spelare som bara de senaste åren, via BKV Norrtälje, har gått vidare till klubbar högre upp i seriesystemet kan göras väldigt lång.
Och med Andreas Bellander på väg till IK Frej och Sylvin Kayembe, som ryktas vara av intresse för flera klubbar, ser trampolinen ut att fungera även framöver.

Henke Holmström                   (Foto; BKV-Blogg)

Peter Hautalahti har varit tränare för samtliga ovannämnda spelare – och det kan inte vara en slump.
– Jag är väl den ödmjukaste när det kommer till det här, för jag skulle aldrig stå och slå mig för bröstet eller hävda att det är tack vare mig som dessa spelare har tagit sig långt. Det är en kombination av spelarnas träningsvilja och deras förmåga att ta emot information för att sedan veta vad man ska göra med den. Men det är så klart jättekul – och en målsättning som vi har. Vi vill inte stoppa någon, utan ska en spelare vidare så ska han det.
Hur kommer det sig att BKV blivit duktiga på att hjälpa spelare – och hur ser din roll ut när det kommer till spelarutvecklingen?
– Någonstans handlar det om att vi har jättebra förutsättningar här ute. Sedan går min ledarstil ut på att prata mycket individuellt med spelarna. Jag älskar de små detaljerna och kan jag få spelarna att köpa dem. Vrider du kroppen så här i stället för så där kan du lura motståndaren på det här sättet, säger Hautalahti.
Och refererar till sin egna spelarkarriär, där han visserligen spelade många matcher, men aldrig var någon storstjärna.
– Jag var lagspelaren i "Bajen" som gjorde allt för laget och tvingades tänka ett steg längre för att kunna hävda mig mot motståndarna som ofta var allsvenska stjärnor och riktigt skickliga.
– Precis samma sak försöker jag få spelarna här att göra, för att på så sätt ge dem verktygen att utvecklas. Och de som väljer att köpa det och själva hittar detaljerna blir ännu bättre spelare.

¨
Andreas Bellander och Emil Skogh  Foto: BKV-Blogg

Är det häftigt att se spelare ta nästa kliv?
– Absolut. Framför allt är det ett kvitto på att BKV som organisation fungerar.
Vilka är då spelarna som har stuckit ut allra mest under Hautalahtis tid som tränare?
50-åringen nämner spelarna som har tagit sig vidare – men väljer sedan att lyfta fram två namn som av olika anledningar aldrig fick eller ännu inte fått chansen att ta nästa steg: Bröderna Daniel och Andreas Bellander.
– Daniel Bellander var, i positiv bemärkelse, ett monster som sparkade ner allt i sin väg när jag tog mig an honom. Han tog både gula kort och skadade sig själv. Att få honom att bli en kontrollerad mittback som dominerade fullständigt var häftigt. Han utgjorde seriens bästa försvar tillsammans med Henrik Holmström och var fantastisk.
För Daniel Bellander blev den omtalade knäskadan i träningsmatchen mot Djurgården hans fall. Mittbacken sprang hemåt på en djupledsboll och fick en motståndare i ryggen. När BKV-målvakten Fredrik Lundberg rusade ut skulle båda spelarna hoppa över, men Djurgårdens Luis Solignac kom för nära och satte upp en hand i ryggen på Bellander.
– Bellander hann inte hoppa och målvakten kom över hans ben. Det var en olyckshändelse, men jättetragiskt. Tyvärr kom han aldrig tillbaka ordentligt efter skadan, säger Hautalahti.

Och hyllar sedan brodern Andreas, som i detta nu är aktuell för IK Frej.
– Man får aldrig glömma bort spelare som Tobias Lindström och Andreas Bellander. De har alltid gjort mål – och just Andreas tycker jag så synd om. Han har haft enorma problem med skador och har i princip aldrig spelat en hel säsong sedan jag kom till klubben. Men det är en klasspelare. Det är inte många som klarar av de saker han kan göra, så komplett är han. Han skulle redan ha spelat högre upp om det inte vore för alla skador.
Finns det någon spelare som du anser har varit underskattad?
– En sådan spelare som inte syntes så mycket var Mikael Douhan. Han gjorde exakt vad jag bad honom om och var väldigt viktig för oss.
– Jag vill också nämna Andreas Bagger. Han har ju fått sina rubriker nu på sistone och jag är så himla glad för hans skull. Han har alltid gjort sitt jobb i det tysta. Andreas är en underbar spelare att ha i sitt lag, för han lyssnar, tar åt sig och gör precis som vi vill att han ska göra. Fotboll handlar om det också, säger Hautalahti.

(Christopher Grönlund/Norrtelje Tidning)


"Legere et non intelligere neglegere est - Att läsa och inte förstå är att inte läsa"
Tack för att du besöker och läser bkvblogg.blogspot.com och välkommen åter
Mail: bkvblogg@live.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar