torsdag 7 februari 2019

TACK BAGGER


ANDREAS BAGGER SLUTAR - SKADORNA BLEV FÖR MYCKET

En BKV-Blogg-hjälte tackar för sig och Bloggen kan bara önska all lycka till framöver och att du kryar på dig och din kropp så fort som bara möjligt. Bagger är en av de mest ödmjuka lirarna jag har träffat på, både på planen och utanför. En riktig klippa! Här nedan kommer en kopia från reportaget i NT och jag hoppas på att det är ok med dom, hör av er annars. TACK FÖR SHOWEN ANDREAS!

Här är ett besked som svider för BKV Norrtälje. Kulturbäraren Andreas Bagger tackar för sig – när skador och bristande motivation sätter stopp för mittfältaren.
– Jag har ofta otroliga smärtor på nätterna. Som det är just nu är det bäst för alla parter att jag kliver av, säger 28-åringen.

Han har varit ett givet inslag på BKV Norrtäljes mittfält sedan 2013 – då han anslöt till klubben från spel i division 6 med Hallsta IK. Han har varit ett av de första namnen som Peter Hautalahti har plitat ner i sin startelva under deras sex säsonger tillsammans – och så sent som 2017 vann han den interna skytteligan när BKV säkrade nytt kontrakt i division 2.
Men nu är det över för trotjänaren och slitvargen Andreas Bagger. Mittfältaren har tagit ett beslut att lägga av med fotbollen, åtminstone för stunden, och kommer därmed inte att finnas med laget när man börjar om i division 3.
– Det stämmer. Jag har sagt att jag kommer hålla mig undan och lägga av mer eller mindre så länge. Jag känner att motivationen inte finns där och det är kopplat till mina skadebekymmer. Jag vet att jag behöver göra en ordentlig försäsong för att kunna hålla överhuvudtaget och även fast jag skulle genomföra en sådan är det inte givet att kroppen pallar ändå, säger han.
Och berättar att han inte har kunnat göra sig själv rättvisa under de senaste säsongerna, mycket på grund av smärtan han har haft i sina höfter. Därför sätter han nu ner foten – och lyssnar på sin kropp.
– Lidandet har tagit för mycket av mitt privatliv. Jag har haft väldigt ont, inte minst på kvällar och nätter efter träningar. Man lägger ändå ner väldigt mycket tid och det gör helt enkelt för ont för att det ska vara roligt eller värt det just nu.

Vad är det som orsakar smärtan?
– Jag har varit och kollat upp det, men har väl inte fått någon rätsida på vad det kan vara. Men jag har haft otroliga smärtor på nätterna, vilket har gjort att jag har tappat flera timmars sömn. Det förstör för mycket. Sedan är det klart att vi har haft två tuffa år med BKV och jag tror ju att det också spelar in. Man har inte samma sug som för två år sedan, men på det stora hela handlar det om att jag inte har kunnat göra mig själv rättvisa. Som det är just nu är det bäst för alla parter att jag kliver av. BKV är på gång med en nysatsning och då kan jag släppa tåget så länge, säger han.

Känslan är att din spelstil inte har gynnat din kropp heller?
– Så är det. Dessutom är det inte min stil att kliva ner en division och bara träna en gång i veckan. Det är inte min grej. Jag behöver vara där tre till fyra dagar i veckan, plus ett eventuellt extrapass, för att hålla rätt nivå. Jag menar, jag kommer ju inte ner till division 3 och gör en massa mål helt plötsligt. Därför har jag sagt att jag får bryta helt och hållet – sedan får vi se vad kropp och huvud säger i sommar eller till nästa år.

Om det inte blir något mer spel – vad känner du inför det?
– Självklart är jag kluven. Jag har grubblat på det här egentligen redan innan säsongen 2018 tog slut. Det har varit jättejobbigt att ta det här beslutet, samtidigt som när jag väl har bestämde mig så kändes det bra. Jag får tänka på mig själv i det här fallet. Jag brukar vara väl vara en person som främst sätter andra i första rummet, men nu vill jag bara må bra och leva ett liv utan smärtor.
– Samtidigt vet jag att jag kommer sakna omklädningsrummet, för det är ju det bästa jag vet. Men någonstans måste man sätta stopp, för det är inte värt vad som helst.

Sedan Bagger kom till BKV Norrtälje har han varit med om avancemang till division 2, slagit ut allsvenska GIF Sundsvall och nått gruppspelet i svenska cupen och dessutom vunnit den interna skytteligan trots att hans kanske främsta egenskap som spelare är att göra lagkamraterna bättre.
– Egentligen kan man bara sammanfatta på ett sätt och det har varit en fantastisk resa. Jag uppskattar ju BKV fruktansvärt mycket som förening. Så professionellt i alla avseenden och fantastiska människor som verkar i klubben. Visst, de två sista åren var inte lika roliga, men det är sådant som händer alla föreningar. Annars ser jag bara positivt på min tid här och jag kommer heller inte att stänga några dörrar i framtiden.


"Legere et non intelligere neglegere est - Att läsa och inte förstå är att inte läsa"
Tack för att du besöker och läser bkvblogg.blogspot.com och välkommen åter
Mail: bkvblogg@live.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar